Höstens trendspaning

Just hemkommen från Formex och Oslo Design fair är känslan att vår tradition mer och mer betyder något både i materialval och design. Vi hittar nya designvägar men med blicken i backspegeln. Det känns som utbudet är mindre men mer genomtänkt och med miljön i fokus. Vardagsvaran ska ha en funktion inte bara vara vacker. Absolut snyggasteprodukten var Matteus enkla krukor till kryddor och Wikholms urnor som kändes antika.

 

Vinterns hetaste färger
Hösten och vinterns färger och trender: Mörkblått, mörklila, vinrött, grönt, grått, silver och brända terrakotta toner, materialvalen är trä, läder, grov keramik och kalksten, struktur.

Medskapare till trender och hållbarhet
Moderådet pratade om hur vi idag är medskapare snarare än betraktare till influenser och trender, att vi kan bidra till en bättre värld genom att rösta med våra plånböcker. Kemikalieinspektionen pratar om farliga PVC plaster i våra hem. Bärkassens värld (min värld) är för närvarande turbulent med tanke på rådande diskussioner angående plastkassens avgiftsbeläggning, är det nu vi ska byta plast- mot pappersbärkassar? Efter många år av prat om växthuseffekter etc. känns det som om det börja hända saker. Miljö, hållbarhet, närproducerat står överst på agendan även i vår bransch.

För mig är bärkassen den ultimata budbäraren, både reklam och funktion. Ju mer jag jobbar, ser och lär mig om bärkassar desto mer säker är jag att det enkla är det vackra. I materialval känns den traditionella bruna papperskassen eller varför inte alla kassar i kraftpapper, mer inne och mer viktiga än någonsin.

I grunden har alla kassar samma bas. Det är hur man utformar den som är det viktiga. Glädjen blev stor när jag idag fick veta att Swedbag ska ta upp nya horisontella format, underbart med lite ny tänk på formatsidan. Att använda starkare färger eller det allt mer vanliga vita trycket på brun kraft ger också ett nytt fräscht utryck

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar