Så väljer du kassar

6 tips för påsar och bärkassar med tryck

Den som tror att bärkassar är en slit- och slängprodukt som folk inte noterar har fel. Kassar av bra kvalitet skänker lite extra glans till kundens köp. En snygg jacka eller kappa trivs bäst i snygga kassar. Kunden väljer varumärke och vill ofta visa det på väg hem från butiken. Det gör bärkassarna till en reklamprodukt som folk gärna bär med sig. Ta till vara på det och tänk igenom ditt val. Här nedan har vi sammanställt ett antal tips på hur du kommer fram till vilka kassar du ska välja. Vill du ha mer hjälp så är du alltid välkommen att höra av dig till oss.

De grundläggande frågorna du bör ställa dig är:

Upplaga

Hur många kassar gör man av med och hur många ska man köpa? Saker som spelar in är t ex. hur många kassar man räknar att göra av med under 6 – 12 månader, längre tid rekommenderar vi inte att man har lager. Kanske byter man adress eller tel nr och vill ha nytt tryck. Lagerplats är också en punkt att ta hänsyn till.

Plast eller papper

Idag byter allt fler till papperskassar då plastens negativa miljöpåverkan allt mer uppmärksammats. Om möjligt, välj papperskassar – annars finns det alternativa material, som till exempel Swedbags Biosustainable-kasse. Läs mer om den här.

Miljö

Hur står sig valet av kassar med tanke på miljön. Många faktorer spelar in, material, vikt, frakt, återvinningssystem mm. Fråga oss så kan vi berätta mer. Modell? Här finns det en uppsjö. I vår utställning kan du känna på både olika modeller och storlekar. Gör det, det brukar göra valet lite lättare. Har du inte möjlighet att komma hit, kontakta oss så hittar vi en bra modell tillsammans. Vi skickar sen gärna prover.

Storlek

Börja med att ställa dig frågan vad kassarna ska innehålla. Tänk på att det ska vara lite luft mellan kassen och varan som den skyddar, så att den inte blir sprängfull när varorna har stoppats i.

Motiv och antal tryckfärger

Bärkassar med tryck tillhör dagens bästa och mesta reklammedier. För att lyckas med reklamen bör ni noga tänka på vad ni vill säga med kassarna. Exponeringstiden alla bärkassar har ute på stan är mycket kort. Trycket bör därför vara enkelt med starka kontraster. Naturligtvis kan kassar ha mycket information och många färger, det kräver dock att den är uppseendeväckande och drar ögonen till sig. Antalet tryckfärger påverkar priset.

Här kan du läsa mer tips om hur du ska tänka för att välja bärkassar till specifika branscher.